۱۲ نکته برای تمیز کردن و از بین بردن بوی بد یخچال و فریزر

۱۲ نکته برای تمیز کردن و از بین بردن بوی بد یخچال و فریزر

تمیز کردن یخچال و فریزر مخصوص روزهای آخر سال نیست. در طول سال چند وقت یک بار باید یخچال و فریزر را تمیز کنید. حالا که به سال جدید نزدیک می‌شویم بهترین فرصت است برای اینکه چند ساعتی وقت بگذارید و یکی از مهم‌ترین وسایل منزل را تمیز و مرتب کنید. در ادامه با میلاد کالا همراه باشید تا چند نکته درباره‌ی تمیز کردن یخچال و فریزر یاد بگیریم.

مرتب کردن یخچال و فریزر

مرتب کردن داخل یخچال

فقط کمد نیست که نیاز به مرتب کردن دارد؛ گاهی اوقات یخچال‌ها و فریزر‌ها هم به‌شدت نامرتب می‌شوند. این نامرتبی پیامدهای ناخوشایندی دارد؛ ممکن است بعضی از مواد غذایی موجود در یخچال یا فریزر از دید شما پنهان شده باشند و تاریخ مصرف آن‌ها گذشته باشد. شما به مواد غذایی جدیدی نیاز پیدا می‌کنید و بعد از خریداری آن‌ها، فضای کافی برای گذاشتن آن‌ها در یخچال یا فریزر ندارید. پس از مدتی، به تمیز‌کاری عمده‌ای نیاز پیدا می‌کنید که وقت و انرژی زیادی از شما می‌گیرد.

برای اینکه از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید، باید یخچال و فریزر را به صورت منظم تمیز کنید و مرتب نگه دارید. در ادامه چند راهکار ساده برای مرتب و تمیز کردن یخچال و فریزر را توضیح می‌دهیم. می‌توانید از این راهکارها کمک بگیرید.

۱. هر گروه از مواد غذایی در یخچال و فریزر باید جای مشخصی داشته باشند

برای مواد غذایی مشابه، جای مشخصی را در یخچال و فریزر تعیین کنید و همیشه این الگو را رعایت کنید. با این کار، پیدا کردن مواد غذایی لازمتان راحت‌تر می‌شود. هنگام یادداشت کردن لیست خرید هم به‌راحتی می‌توانید کم و کاستی‌ها را متوجه بشوید. بعضی از مواد غذایی اگر در قفسه‌های یخچال و فریزر رها شوند باعث به‌هم‌ریختگی می‌شوند. بهتر است این مواد غذایی را داخل ظرف، سبد یا کیسه‌ی پلاستیکی بگذارید و در داخل کشوهای عمیق یخچال و فریزر از آن‌ها نگهداری کنید.

۲. از همه‌ی فضاهای یخچال و فریزر استفاده کنید

تمیز کردن یخچال و فریزر

اینکه آیا نگهداری میوه و سبزیجات در جامیوه‌ای باعث می‌شود این مواد غذایی برای مدت بیشتری تازگی و طراوت خود را حفظ کنند، جای بحث دارد اما به هر حال استفاده از جامیوه‌ای می‌تواند در نظم بخشیدن به یخچال و دسترسی آسان به میوه‌ها و سبزیجات بسیار مؤثر باشد.

استفاده از فضاهای موجود در درب یخچال هم باعث نظم بیشتر یخچال می‌شود اما از آنجا که این فضاها دمای بالاتری نسبت به قفسه‌ها دارند، برای همه‌ی مواد غذایی مناسب نیستند. بهتر است محصولات لبنی و مواد غذایی فاسدشدنی را در قفسه‌ها نگهداری کنید.

با همه‌ی این توضیحات، اگر می‌خواهید یخچال منظم‌تری داشته باشید از قفسه‌ها، جامیوه‌ای و فضاهای داخلی در یخچال به بهترین شکل استفاده کنید.

۳. لکه‌ی چکه‌ها را از بین ببرید

آب تنها چیزی نیست که باعث ایجاد چکه در یخچال می‌شود؛ غذاهایی که رطوبت بیشتری دارند و در ظروف پلاستیکی نگهداری می‌شوند هم می‌توانند چکه‌ها را ایجاد کنند. این چکه‌ها به دلیل میعان ناشی از تغییر دما ایجاد می‌شوند. البته اگر غذا فاسد نشده باشد یا ظرف آن آلوده نباشد این چکه‌ها مشکل چندانی ایجاد نمی‌کنند. جلوگیری از این چکه‌ها و تمیز کردن اثر آن‌ها، منظره‌ی ناخوشایند داخل یخچال را تغییر می‌دهد.

می‌توانید میوه و سبزیجات را در حوله‌های کاغذی بپیچید تا از چکه‌های بیشتر جلوگیری کنید. مواد غذایی مرطوب که بیشتر لک ایجاد می‌کنند مانند گوشت و مرغ را در قفسه‌های پایین‌تر بگذارید تا چکه‌ی آن‌ها روی سایر مواد غذایی نریزد. این کار باعث می‌شود تا تمیز کردن چکه‌ها راحت‌تر باشد.

۴. روی مواد غذایی برچسب بزنید

تشخیص بعضی از مواد غذایی، به ویژه مواد غذایی منجمد برای همه‌ی اعضای خانواده کار آسانی نیست. به علاوه اینکه وقتی این مواد را بسته‌بندی می‌کنید، ممکن است ظاهری شبیه به هم پیدا کنند. بعضی دیگر از مواد غذایی را زمانی که می‌خواهید در یخچال یا فریزر بگذارید، از بسته‌بندی اصلی خودشان خارج می‌کنید و در ظروف دلخواه خودتان نگهداری می‌کنید. همه‌ی این دلایل باعث می‌شوند که به برچسب‌ها نیاز داشته باشید. روی ظرف یا بسته‌بندی مواد غذایی برچسب بزنید تا خودتان و دیگر اعضای خانواده بتوانید به‌راحتی مواد غذایی لازمتان را پیدا کنید. همچنین این کار به چیدمان منظم یخچال و به ویژه فریزر کمک می‌کند.

یکی از مشکلاتی که در یخچال یا فریزر به‌هم‌ریخته با آن مواجه می‌شوید، پیدا کردن مواد غذایی کهنه‌ای است که نمی‌دانید چه زمانی آن را خریداری کرده‌اید. اگر روی برچسب‌ها تاریخ بزنید، این مشکل هم حل می‌شود. به هر حال از مصرف مواد غذایی کهنه که نمی‌دانید چه زمانی آن‌ها را در یخچال یا فریزر گذاشته‌اید، اجتناب کنید.

۵. برای مواد غذایی جای مناسبی در نظر بگیرید

چیدمان مواد غذایی در یخچال و فریزر الگوی ثابت و مشخصی ندارد و هر فردی با توجه به سلیقه و دانسته‌هایش روش خاص خود را برای این کار دارد. اما برای اینکه این چیدمان با الگوی صحیحی انجام شود باید به دو نکته‌ی اساسی توجه کنید؛ یکی شرایط نگهداری هر کدام از مواد غذایی و دیگری نحوه و میزان استفاده‌ی خودتان از مواد غذایی مختلف.

برای نمونه بعضی از مواد غذایی، تاریخ مصرف کوتاهی دارند و بعضی دیگر را هر روز استفاده می‌کنید. این دسته از مواد غذایی باید در جایی از یخچال قرار بگیرند که کاملا در دسترس باشند. یا زمانی که مواد غذایی جدیدی می‌خرید و هنوز مقداری از آن مواد غذایی را از قبل دارید، جابه‌جایی انجام دهید تا ابتدا قدیمی‌ترها مصرف شوند.

در فریزر هم باید این نکات را در نظر بگیرید. برای نمونه مواد غذایی با بسته‌بندی‌های کوچک را در قفسه‌ای جداگانه بگذارید تا وقتی به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید، در بین بسته‌بندی‌های بزرگتر مواد غذایی دنبال آن‌ها نگردید.

۶. از ظروف و ابزار مناسب استفاده کنید

مرتب کردن یخچال با ارگانایزر

اگر معمولا مواد غذایی زیادی خریداری می‌کنید و می‌خواهید آن‌ها را در یخچال یا فریزر بگذارید، از ظروف هم‌شکل و هم‌اندازه برای این کار استفاده کنید و مواد غذایی را به یک شکل بسته‌بندی کنید. این کار باعث می‌شود فضای کمتری اشغال شود. اگر از ظروف مختلف استفاده کنید یا بسته‌بندی‌های شما یکسان نباشد، برای چیدمان منظم مواد غذایی با مشکل مواجه می‌شوید و به احتمال زیاد فضای کافی هم نخواهید داشت.

همچنین می‌توانید برای منظم‌تر شدن یخچال و فریزر، از ارگانایزرهای مخصوص آن‌ها استفاده کنید. حداکثر استفاده از فضای داخل یخچال و فریزر، دسترسی آسان‌تر به مواد غذایی و چیدمان منظم و راحت‌تر، فواید استفاده از ارگانایزرها هستند.

ممکن است یخچال شما ارتفاع زیادی داشته باشد یا شما قد کوتاهی داشته باشید و برای استفاده از طبقات بالایی یخچال با مشکل مواجه باشید. اگر به فکر چاره نباشید همه‌ی مواد غذایی در طبقات پایینی یخچال جمع می‌شوند. می‌توانید از یک چهارپایه‌ی کوتاه و مطمئن کمک بگیرید.

۷. لیست خرید داشته باشید

در آشپزخانه و نزدیک یخچال، برای یادداشت کردن کم و کاستی‌های مواد غذایی، وسایلی برای یادداشت کردن داشته باشید. می‌توانید از مگنت‌ یخچال یادداشت‌دار یا دفترچه یادداشت آهن‌ربایی استفاده کنید. حتی می‌توانید برگه‌هایی را با استفاده از یک آهن‌ربای معمولی به درب یخچال بچسبانید. وقتی به فروشگاه می‌روید، سعی کنید فقط اقلام لیست را خریداری کنید. یکی از دلایل به‌هم‌ریختگی یخچال و فریزر، خرید بیش از نیاز است.

چطور از شر بوی بد یخچال خلاص شویم؟

بوی بد یخچال

یکی از کارهایی که برای تمیز کردن یخچال و فریزر باید انجام دهید، از بین بردن بوی بد است. برای همه‌ی ما پیش آمده که یادمان رفته چند برگ کاهو ته جامیوه‌ای یخچال باقی مانده یا فراموش کردیم که قبل از سفر، شیری را که چیزی از تاریخ انقضای آن نمانده، دور بریزیم. بوی بد یخچال برای همه‌ی یخچال‌ها ممکن است اتفاق بیافتد و اگر با چنین مشکلی مواجه شوید بهتر است که هر چه زودتر آن را حل کنید تا بدتر نشود.

بدترین قسمت درباره‌ی بوی بد یخچال این است که بیشتر ناشی از کپک یا باکتری است. آن‌ها در جاهایی که رطوبت قابل توجهی وجود دارد پنهان می‌شوند و رشد می‌کنند. بنابراین یخچال مکانی ایدئال برای سکونت آن‌ها است. مواد غذایی که در قفسه‌ها ریخته، مواد غذایی کهنه یا تاریخ گذشته، میعان و ایجاد رطوبت در یخچال، مهم‌ترین عوامل ایجاد بوی بد یخچال هستند.

راه‌های خلاص شدن از شر بوی بد یخچال چیست؟ چطور می‌توانیم از ایجاد بوی بد در یخچال جلوگیری کنیم؟

چیزهایی که برای از بین بردن بوی بد یخچال نیاز دارید

  • جوش شیرین
  • سرکه
  • دستمال میکروفایبر یا اسفنج
  • جو دو سر یا قهوه
  • مایع ظرفشویی

مراحل از بین بردن بوی بد یخچال

۱. خالی کردن یخچال

اول از همه هر چیزی در یخچال است بیرون بگذارید. هر مواد غذایی که مانده یا تاریخ انقضای آن گذشته دور بریزید. شیشه‌ها و ظروفی که چسبناک شده‌اند یا مواد غذایی به آن‌ها چسبیده با دستمال مرطوب پاک کنید. تمام طبقه‌ها و کشوهای یخچال را بیرون بیاورید و آن‌ها را در آب گرم و مایع ظرفشویی بخیسانید و بعد سراغ تمیز کردن بقیه‌ی یخچال بروید.

۲. تمیز کردن یخچال و فریزر

تمیز کردن یخچال و فریزر با سرکه و جوش شیرین

برای تمیز کردن داخل یخچال نباید از اسپری‌های تمیزکننده‌ی چندمنظوره استفاده کنید. سعی کنید محصولات طبیعی‌تر و ساده‌تر را انتخاب کنید. مثلا ترکیبی از جوش شیرین و سرکه یکی از بهترین تمیزکننده‌های طبیعی است که بوی بد یخچال را از بین می‌برد. نه تنها یک پاک‌کننده‌ی طبیعی است بلکه لکه‌های باقیمانده روی سطوح یخچال را هم از بین می‌برد.

برای شروع فرآیند تمیز کردن یخچال، از یک پارچه میکروفایبر یا یک اسفنج نو استفاده کنید. برای تمیز کردن حفره‌ها و فضاهای کوچک‌تر می‌توانید از فرچه‌ی کوچک یا مسواک تمیز استفاده کنید. هر چقدر از دستمال‌ها و ابزارهای تمیزتر و باکیفیت‌تری برای این کار استفاده کنید، نتیجه‌ی بهتری می‌گیرید و از ایجاد بوی بد در یخچال جلوگیری می‌کنید. مقدار کمی از ترکیب سرکه و جوش شیرین را مستقیما روی پارچه یا اسفنج مخصوص تمیز کردن یخچال بریزید.

۳. دستمال کشیدن فضای داخلی یخچال

با دستمال آغشته به سرکه و جوش شیرین از بالا به پایین، تمام سطوح یخچال را تمیز کنید. برای شیارهایی که قفسه‌های یخچال در آن قرار می‌گیرند می‌توانید از مسواک و فرچه استفاده کنید. سقف، دیواره‌ها و کف محفظه‌ی یخچال را تمیز کنید. سطح بیرونی یخچال را فراموش نکنید.

۴. شست‌وشو با آب

اسفنج یا دستمال را آب گرم به‌خوبی آب بکشید و تمیز کنید. سپس آن را با آب گرم نم‌دار کنید و سرکه و جوش شیرین باقی‌مانده روی سطوح را با آن پاک کنید. تا زمانی که تمام باقیمانده‌ی مواد تمیزکننده از سطوح یخچال پاک شود، کشیدن دستمال نم‌دار را ادامه دهید.

۵. قرار دادن مواد غذایی

بعد از اینکه سطوح داخلی یخچال را تمیز کردید و طبقه‌ها و کشوها را شستید و خشک کردید، آن‌ها را سر جایش بگذارید. اگر یخچال دماسنج دارد منتظر بمانید دمای آن به ۵ درجه سانتی‌گراد برسد و بعد مواد غذایی را به داخل یخچال منتقل کنید. اگر دماسنج ندارد و دارای سیستم خنک‌کننده‌ی سریع است، از آن استفاده کنید تا هر چه زودتر داخل یخچال خنک شود.

روش پیشگیری از ایجاد بوی بد در یخچال

وقتی یخچال تمیز شد از این به بعد باید از ایجاد بوی بد در یخچال جلوگیری کنید.

یکی از روش‌های جذب بوی نامطبوع در یخچال این است که یک لایه جوش شیرین روی یک سینی بریزید و آن را یک شب در یخچال قرار دهید تا بوی بد را جذب کند. اگر جوش شیرین در دسترس ندارید، جو دو سر و دانه‌های قهوه هم می‌توانند بوی بد را جذب کنند.

تکه‌های پنبه را در عصاره‌ی وانیل خیس کنید و در یخچال بگذارید تا بوی مطبوعی در یخچال بپیچد.

اگر لکه‌‌ای کثیف در قسمتی از یخچال ایجاد شد، با جوش شیرین و آب گرم مقداری خمیر درست کنید و روی لکه پخش کنید و اجازه دهید حداقل یک ساعت بماند بعد آن را پاک کنید.

چطور یخچال را تمیز و تازه نگه داریم؟

تمیز کردن یخچال و فریزر

  1. دمای یخچال خود را تنظیم کنید (۲ تا ۵ درجه سلسیوس) تا از رشد باکتری‌ها، جلوگیری کند.
  2. از ظروف دردار برای نگهداری مواد غذایی باقیمانده استفاده کنید.
  3. روی باقیمانده‌ی مواد غذایی برچسب و تاریخ بزنید.
  4. بسته‌ها و مواد غذایی را طوری در یخچال قرار دهید که هوا در بین آن‌ها جریان داشته باشد.
  5. یخچال خود را به صورت هفتگی بررسی کنید تا مواد غذایی فاسد در یخچال نماند.

سخن آخر

یخچال یکی از پرکاربردترین وسایل خانه است که دائما در حال کار است. یخچال و فریزر تمیز نه تنها باعث می‌شود که برای نگهداری مواد غذایی خود احساس بهتری داشته باشید بلکه کیفیت مواد غذایی را حفظ می‌کند و مواد غذایی را برای مدت بیشتری سالم نگه می‌دارد. پس، تمیز کردن یخچال و فریزر را جدی بگیرید و با نکاتی که در بالا گفتیم، از بوی بد آن جلوگیری کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد